Copywriterů je v dnešní době spousta, ale jak poznat toho kvalitního? Pokud váháte při výběru copywritera, pak tento článek je zcela jistě pro vás. V druhé části článku si porovnáme, jaké výhody a nevýhody má copywriter jednotlivec oproti agentuře.
Copywriter je kvalitní, když…
Neustále klade otázky
Opravdu kvalitní copywriter se bude neustále ptát a zajímat se o váš obor. K tomu, aby napsal skutečně kvalitní texty, potřebuje mít z čeho čerpat. Primární jste pro něj tedy vy a vaše podnikání, a čím více času s vámi stráví a čím více nasaje podnětů a inspirace z vaší činnosti, tím více bude jeho text autentický a kvalitní.
Zároveň by měl ale umět nahlížet na problém komplexně a ne pouze jedním úhlem pohledu. Pokud už má nějaké zkušenosti, tak má určitě i širší vhled do dané problematiky a bude mít v tomto směru výhodu.
Je samostatný
Pokud už veškeré podstatné informace z vaší strany obdržel, dokáže si dohledat další zajímavosti a detaily sám. Kvalitní copywriter by měl umět nejen informace vyhledávat, ale také je hodnotit, prioritizovat, třídit a dále s nimi pracovat. Neměl by s každým detailem chodit za vámi, ale měl by si umět poradit. K řešení nějakých nejasností a detailů by měl využívat pravidelných konzultací, díky kterým se ještě více přiblíží vaší představě.
Měl by se držet vašich vytčených cílů a pracovat s neustálým ohledem na ně. Zároveň je důležité, aby nesetrvával stále na jednom místě, ale rozvíjel se a posouval se dál.
Píše hodnotný obsah
Kvalitní copywriter píše skutečný obsah – hodnotný, zajímavý, inspirující, obohacující. Jeho texty nejsou jen náhodně poskládaná slova, ale nachází se v nich skutečně užitečné informace. S tím souvisí i to, že kvalitní copywriter se drží tématu a píše o tom, o čem psát má. Zároveň se drží i určitého stylu, který zachovává v celém textu jednotný. Umí si klást správné otázky a odpovídat na ně ve svém textu zcela přesně, bez zbytečného okecávání. A ještě píše jazykem vaší cílové skupiny.
Aby byl text relevantní nejen pro vaši cílovou skupinu, ale také pro vyhledávače, měl by znát základy SEO optimalizace a ve svém textu je ideálně používat.
Dbá na vizuální stránku textu
Součástí práce copywritera je nejen napsat text, ale dokázat text i smysluplně rozčlenit a dát mu formu. Struktura textu by měla být logická, návazná a přehledná. Pro lepší čitelnost se proto používá členění textu do odstavců, využívají se nadpisy, tučné písmo pro zvýraznění důležitých informací atd.
Dále dbá také na gramatickou a stylistickou správnost textu a správné formátování textu. Toto všechno je pro čtenáře a potenciální zákazníky hodnotícím faktorem, zda váš obsah budou číst, nebo ne.
Umí si práci zorganizovat
Copywriter, který ví, co dělá, by si měl umět zorganizovat čas. Pokud potřebujete publikovat nějaký text v určitý termín, bylo by nepříjemné zjištění, že váš copywriter ještě nemá hotovo. U velkých zakázek s časovým horizontem desítek hodin se dá pochopit, že copywriter čas odevzdání neodhadne zcela přesně. Ale u menších zakázek by copywriter měl umět odhadnout, kdy zhruba bude s prací hotov, a termín dodržet.
Pokud si totiž vše dobře naplánuje, rozvrhne si jednotlivé úkoly, studium, samotné psaní atd., tak by neměl být problém daný termín dodržet. A pokud ne, tak by vás minimálně měl informovat o tom, na čem se zasekl, a stanovit náhradní termín. Kvalitní copywriter by měl mít ke své práci zodpovědný přístup. Přeci jen ho za to platíte.
Porovnání jednotlivec vs. agentura
Copywriter jednotlivec má své výhody i nevýhody, stejně tak jako agentura. V jakém případě však zvolit jednotlivce a kdy se hodí zvolit spíše agenturu?
Jednotlivec
Mezi zásadní výhodu jednotlivce patří jednoznačně cena – ta může být velice nízká, až srovnatelná s cenou agentury. Cenový rozsah je skutečně velmi široký. Obecně je důležité si dávat pozor, aby nízká cena nebyla na úkor kvality.
Dále záleží na tom, co je vaším cílem – zda chcete nějaký jednorázový příspěvek, článek nebo otextovat malý web. Na takové jednoznačné zakázky, u kterých přesně víte, co chcete a nemusíte se s copywriterem až tolik radit, je jednotlivec určitě příjemná volba. Stále ale musíte mít na paměti, že u jednotlivce nikdy nemáte jistotu, že píše kvalitně, proto doporučuji podívat se na recenze.
Dalším aspektem je to, že jelikož je práce pouze na něm, tak pokud copywriter nebude moci z nějakého důvodu pracovat, váš text bude stát. Na to je také potřeba myslet, že v případě komplikací budete muset hledat náhradu.
Agentura
Agentury bývají nákladnější, ale často poskytují i další související služby, a vy tak máte všechno pod jednou střechou. Můžete tak využít nejen služeb copywritera, ale můžete si nechat udělat i grafiku nebo web. Mít všechno na jednom místě a nemuset tak poptávat další lidi, je zcela jistě výhodou.
Pokud potřebujete zrealizovat náročný a obsáhlý projekt, agentura je schopná to zaštítit. Pokud je vaším cílem dlouhodobé řešení obsahové strategie a vytvoření publikačního plánu, pak je rozhodně vhodnější oslovit agenturu, jelikož ta má mnohem lepší prostředky a dokáže zrealizovat i rozsáhlé projekty. Zároveň u agentury máte skoro vždy jistotu kvality, protože konkurence na trhu je obrovská a agentura si nemůže dovolit poskytovat nekvalitní služby.
Častokrát agentury mají copywriterů více, takže se mohou učit od sebe navzájem a jejich práce je tak rychlejší a efektivnější. Zároveň pokud nějaký copywriter nebude moci pracovat, okamžitě ho zastoupí někdo jiný a vy se tak nemusíte bát, že se projekt nedokončí.
Pokud by vás cokoli ohledně poskytování copywriterských služeb zajímalo, navštivte naši stránku o copywritingu či si s námi domluvte schůzku, a my vám rádi poradíme.